Kørsel i 2025 på dage hvor Hjerl Hede museet er levendegjort.
Museets lokomotiv er: HH 1 bygget i 1921 af Henschel und Sohn.
Damptoget kører en tur ud mod Danmarks største hedesø “Flyndersø” og retur igennem skoven. En smuk og nostalgisk tur i gamle roevogne. Varighed ca. 20 minutter.

Jernbanen er eksempel på en af de mange små industribaner, der blev grundlagt i slutningen af 1800-tallet og i de første årtier i 1900-tallet. Banerne, der typisk blev brugt til fragt af mergel, tørv, brunkul, roer og byggemateriale, havde stor betydning for periodens økonomiske og erhvervsmæssige udvikling – ikke mindst i landdistrikterne.
Materiel
Lokomotiv HH1
Damplokomotivet er bygget i -Kassel, Tyskland, i 1921 hos Henschel & Sohn. Lokomotivet har været med til at bygge DSB’s dobbeltspor til Hillerød, Bogø dæmningen og
motorvejen fra Rødby til Storstrømmen. Herefter blev lokomotivet brugt i brunkulslejerne Ejstrup ved Skjern og Ahler kulleje ved Troldhede.
Kongevognen
Vognen har tilhørt Vandbygningsvæsenet i Thyborøn og blev bygget i forbindelse med, at Frederik IX skulle inspicere Vestkysten, men blev senere brugt til transport af arbejdere ved reparation af høfderne langs den jyske vestkyst.
Lukket vogn J3-1
Vognen har tilhørt Vandbygningsvæsenet i Thyborøn og er blevet brugt til transport af arbejdere ved reparation af høfderne langs den jyske vestkyst. Vognen har været med
i filmen “Olsen Banden i Jylland”.
Skovvogn J3-2
Vognen har tilhørt Vandbygningsvæsenet i Thyborøn. Den var oprindelig lukket og er blevet brugt til transport af arbejdere ved reparation af høfderne langs den jyske vest
kyst.
Roevogne
Roevognene blev brugt til transport af sukkerroer fra gårdene til sukker-fabrikkerne på Sydfyn, Lolland, Falster og Vestsjælland.
fvm 2025-05-06